Werkvorm: de stappen op een rij!

Tijdens de trainingen die ik geef vind ik het altijd prettig als deelnemers zoveel mogelijk zelf actief aan de slag zijn en zelf na denken. Dus, geen eenzijdige kennisoverdracht maar daadwerkelijk zelf de deelnemers tot actie aanzetten.
Ik geloof er ook in, doordat de deelnemer er zelf over aan het nadenken is, het geleerde ook beter beklijfd en, ze het geleerde ook nog eens eerder gaan toepassen.
Een voorbeeld hoe je jouw deelnemers actief aan de slag zet, wanneer je ze wil laten kennismaken met een bepaald stappenplan.
Voorbeeld
Tijdens de train de trainer die ik geef vraag ik vaak aan mijn deelnemers wat volgens hen de meest ‘koninklijke’ weg is om een training te ontwikkelen
‘Stel een opdrachtgever belt je op, welke stappen ga jij dan zetten om te komen tot een goede training?’
Het leerdoel dat ik heb is: Aan het einde van deze training kan de deelnemer de 6 stappen in juiste volgorde benoemen die gezet moeten worden voor het ontwikkelen van een training.
Voorbereiding
Uitvoering
Nabespreking
Je deelnemers zijn actief met de stof bezig en hebben met elkaar gediscussieerd over de volgorde van de stappen. Behalve dat de deelnemers in hun hoofd actief zijn, zijn ze ook nog eens lichamelijk actief. Ze komen daadwerkelijk van hun plaats en schuiven met de stoelen. Erg prettig voor de energie!
Geef jij al trainingen maar zou je het ook graag actiever maken? Vind je het fijn om daarover te sparren? Kijk dan eens bij 'werk met mij'.