Wanneer ga je staan of zitten? - Leer Trainen vanuit je Vak

Wanneer ga je staan of zitten?

Afgelopen donderdag gaf ik een train de trainer voor een organisatie. In mijn trainingen gaan deelnemers ook echt actief aan de slag. In dit geval mocht een deelnemer een werkvorm uit haar eigen training daadwerkelijk uitproberen voor de groep. Super leerzaam!

Natuurlijk voor je eigen rol als trainer maar zeker ook om te ontdekken of de werkvorm die je in gedachten had ook echt werkt.

Een echte eye-opener was voor haar de feedback die ik haar gaf…

Durf als trainer ook te gaan zitten.. 

Het is (met name als beginnend trainer) best moeilijk om de volgende keuze te maken: ga ik staan of zitten..?!  Doordat je hier een goede keuze maakt kan dat echt uitmaken in hoeverre jouw deelnemers echt in actie komen en bijvoorbeeld in gesprek gaan met elkaar. Ook kan het je rol van trainer versterken.

Probeer het eens uit en kijk wat het doet met je groep en met jou als trainer.

Ik ben bij mezelf nagegaan wanneer ik ga zitten of staan en heb er ook bewust op gelet terwijl ik voor de groep stond. De volgende tips deel ik graag met je:

Ga voor de groep staan als:

  • Je duidelijk je eigen rol als trainer wil laten zien
  • Je de expertrol wil laten zien
  • Je ergens de nadruk op wil leggen
  • Je aandacht wil

Ga zitten als:

  • Je wil dat de groep zelf aan de slag gaat en actief zijn
  • De groep met een werkvorm bezig is (of loop rond)
  • Je het proces begeleidt

Een concreet voorbeeld aan de hand van een praktijksimulatie (rollenspel) die je doet met de groep. 

  • Uitleg: staan, je wil de aandacht en je rol als trainer
  • 2 deelnemers gaan aan de slag bijvoorbeeld voor de groep: je gaat als trainer op een stoel er bij zitten. Als je de aandacht wil tijdens het proces ga je of met een gestrekte rug voor op je stoel zitten en werk je met handgebaren of je gaat staan, zodat je de aandacht hebt.
  • Nabespreking: zitten maar voorop de stoel. Geef eerst de deelnemers de beurt die het rollenspel hebben gedaan en daarna de rest van de groep. Voeg uiteraard zelf ook feedback toe.
  • Afronding: Ga staan. Je wil de aandacht en een duidelijk signaal dat je gaat afronden. Sluit af met een samenvatting en herhaling van het leerdoel. Hierbij wil je de nadruk leggen op het geleerde en zelf je eigen expertrol laten zien.

Heel veel plezier en succes met het toepassen.

En, laat het me gerust weten als je vragen hebt via janny@leertrainenvanuitjevak.nl.