Een aantal maanden geleden kwam ik de trainingsruimte binnen. Ik zag dat de ruimte er goed uit zag. Maar.. ik hoorde ook iets waar ik wat minder blij van werd. De buren waren druk aan het klussen en dat leverde nogal wat geluidsoverlast op. Echt een potentiële afleider voor mij maar zeker ook voor mijn deelnemers. Ik heb dit aangegeven bij de locatiemanager en hij heeft er voor gezorgd dat ze tijdens mijn training niet naast de trainingsruimte aan het klussen waren. 🙂
Wat leidt jouw deelnemers af in de training?
Een aantal zaken om over na te denken als je een training of een workshop geeft. En, belangrijker nog, wat kun je er aan doen om het te voorkomen?
Denk bijvoorbeeld aan spanning
- Wat wordt er van mij verwacht vandaag?
- Ik ken al die mensen niet....
- Zou deze training wel bij me aansluiten?
- Doe ik het wel goed genoeg?
Denk aan weerstand
- Mijn leidinggevende heeft me gestuurd, ik geloof er niet in. Zie, nou beginnen ze ook al met zo'n vreemde werkvorm...
- Waarom zou ik naar deze training toe moeten? Ik ben tevreden met zoals het nu gaat.
Of praktische zaken
- Wanneer zou de rookpauze zijn?
- Wanneer kunnen we lunchen?
- Ik moet echt even mijn email checken, er komt vandaag een belangrijke email binnen die ik af moet handelen.
- Wat is dat voor herrie in die andere trainingszaal?
- Of, waar is het toilet?!
Kortom:
Als jij een training geeft, is het goed om je er bewust van te zijn dat je te maken hebt met allerlei afleiders. Afleiders die er voor zorgen dat het gene dat jij graag wil overbrengen niet altijd direct over komt...
Een aantal zaken kun je van te voren al enigszins in de kiem smoren.
Voorafgaand aan de training
- Geef in de e-mail van te voren al aan hoe laat de training begint en hoe laat deze eindigt.
- Geef globaal het programma aan.
- Inspecteer de trainingsruimte; zijn hier potentieel storende factoren aanwezig? Kun je bijvoorbeeld de temperatuur regelen? Kan het zonnescherm naar beneden? Is de koffie en thee oké? Heb je daglicht in je ruimte? Wie zit er in de ruimte naast je (maak even kennis met de trainer)? Etc.
Tijdens de training
- Geef minimaal aan hoe laat de lunchpauze of het diner is. Vraag daarnaast of er rokers zijn. Ik geef vaak aan dat er sowieso een koffiepauze komt maar, dat de rokers bij mij aan mogen geven als ze snakken naar een sigaret. Vertel waar het toilet is en waar de nooduitgang is.
- Benoem dat het goed is om je aandacht bij de training te hebben. Telefoon daarom uit of in ieder geval op stil. Je hoort dan vanzelf of er echt spoed zaken zijn waarom de telefoon toch aan moet staan. Hier kun je mijn inziens ook niet om heen.
- Geef het programma aan en benoem daarin duidelijk, what's in it for me? Wat heeft de deelnemer er aan als hij de training volgt?
- Vraag je deelnemers naar hun doelen voor die dag. Wat willen zij graag leren? Pas je programma daar op aan. Past het doel totaal niet in het programma benoem dat dan ook.
- Benoem dat jullie hier met elkaar zijn om te leren en te experimenteren. Fouten maken (voor zover je al echt fouten kunt maken) mag!
- Begin rustig met een kennismakingswerkvorm. Kijk of je een werkvorm kunt vinden die zoveel mogelijk in de comfortzone ligt van je deelnemers. Je hebt veiligheid nodig om te kunnen overleven en om te kunnen leren. Je moet je veilig voelen bij de trainer en je mededeelnemers.
- Ga na waar eventuele weerstand vandaan komt. Laat merken dat het je opvalt. Motiveer en ga eventueel een tweegesprek aan in de pauze.
Je kunt, doordat je bewust bent van de afleiders, er op anticiperen zodat je deelnemers hun aandacht bij de training houden.