Een interessante les van de tandarts

Zo'n twee keer in het jaar is het raak. Ik mag weer naar de tandarts.
Over het algemeen komt er daarna nog een vervolgafspraak om het een en ander te herstellen. Maar… deze keer was het anders. De tandarts zei tegen mij: ”Ik kan zien dat je je gebit goed verzorgt en dat je heel weinig suiker eet.”
Door de manier waarop ze het zei zag ik dat ze het echt meende. En ik, ik verliet met een stralende glimlach de tandartsstoel. 🙂
Wat heeft ze bereikt bij mij? Een goed gevoel, maar bovenal heeft ze me nog extra gemotiveerd om goed bezig te blijven. Ik blijf goed poetsen en me bewust van de producten met suiker.
Deze les geef ik ook altijd aan mijn deelnemers.
Als deelnemers een gedeelte van hun eigen training geven tijdens de train de trainer, benoem ik ook altijd dat het belangrijk is om complimenten te geven aan de deelnemers in je training.
Geef jij je deelnemers complimenten?
Ik denk dat we in het algemeen snel geneigd zijn om te benoemen wat er fout gaat in plaats van dat we een compliment geven. Terwijl juist complimenten en positieve aandacht er voor zorgt dat je de ander nog meer motiveert.
Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat complimenten het beloningscentrum activeren van ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat zorgt voor een goed gevoel. Je geeft op deze manier waardering aan je deelnemer. En de deelnemer zal het gewaardeerde gedrag vaker willen vertonen.
Kortom, complimenten hebben een duurzaam effect. Bonus: van complimenten geven word je vaak zelf ook blijer.
Hoe geef je een goed compliment?
Een kleine handreiking; Denk aan het ABC van complimenten geven:
Trouwens, mocht je nou zelf eens een compliment krijgen; zeg gewoon dankjewel. En, vraag eventueel door, als het niet helemaal duidelijk voor je is, wat er precies bedoelt wordt. Verontschuldigen of verdedigen is echt niet nodig. Daarmee bagatelliseer je het en haal je het compliment onderuit. Zonde!
Succes met het geven van complimenten aan je deelnemers!