Samenwerkingswerkvorm: Het huis - Leer Trainen vanuit je Vak

Samenwerkingswerkvorm: Het huis

Onderstaande werkvorm heb ik toegepast bij een training voor een team. Doel was ondermeer om de communicatie tussen de verschillende teamleden inzichtelijk te maken en deze te bevorderen. 

Benodigdheden

  • Erg prettig als je over 4 ruimtes kunt beschikken
  • 3 x een flap-over vel
  • Stiften
  • Instructie voor iedere deelnemer
  • Tijdsaanduiding per groepje

Een groot deel van de onderstaande instructie kun je delen met de deelnemers.

Geef de groep aan dat ze met elkaar een huis gaan tekenen, benoem daarbij eventueel ook het specifieke leerdoel of geef aan dat je deze aan het einde kenbaar maakt.

Om het een en ander gestructureerd te laten verlopen zijn er een aantal afspraken:

Afspraken

  • Er wordt gewerkt in drie groepen
  • De groepen mogen elkaars werk niet zien
  • Er mag wel worden overlegd op 1 centrale plaats door vertegenwoordigers
  • Het overleg vindt plaats op 3 vaste momenten en duurt maximaal 5 minuten
  • Elke groep ontvangt een flipover-vel
  • Elk flipover-vel vormt een DERDE DEEL van een getekend HUIS
  • De drie vellen tezamen dienen een aaneensluitende weergave te vormen van een huis
  • De groepsleden mogen praten en tekenen. De vertegenwoordigers mogen alleen praten.
  • Ook tijdens het overleg mogen de vertegenwoordigers alleen praten. Geen visuele hulpmiddelen, geen gebaren, niet tekenen en niet schrijven.
  • De groepen mogen geen ander contact onderhouden dan via hun vertegenwoordigers.

Tijdschema (zet de klok even gelijk)

  • start: .... uur
  • na 10 minuten eerste overleg vertegenwoordigers: ..... uur (max 5 minuten)
  • 15 minuten later tweede overleg: ....... uur (max 5 minuten)
  • 15 minuten later derde overleg: ..... uur (max 5 minuten)
  • 15 minuten later Presentatie van het Huis: ..... uur

Specificaties van het huis

  • Er zijn TWEE gevels zichtbaar (bijvoorbeeld voor- en zijgevel)
  • Er is een begane grond en TWEE verdiepingen
  • Het DAK is schuin en heeft twee schoorstenen
  • In de gevels bevinden zich ramen
  • De ramen zijn voorzien van luiken en bloembakken
  • Je moet er IN kunnen (deur)
  • Er loopt een PAD rondom het huis

Met bovenstaande aanwijzingen kunnen de deelnemers aan de slag. Loop rond, observeer en houd zelf ook de tijd in de gaten. Wanneer is er daadwerkelijk een overleg tussen de deelnemers bijvoorbeeld? Worden de regels nageleefd? Wie neemt waar het voortouw? Welke miscommunicatie ontstaat er misschien? Etc.

Vergeet na afloop ook zeker de nabespreking niet, daar zit echt de kracht van deze oefening. Natuurlijk vraag je allereerst ook aan de deelnemers hoe zij de werkvorm hebben ervaren, hoe de communicatie ging, wat ze er van hebben geleerd, etc. E.e.a. ook afhankelijk van het specifieke doel dat je met de werkvorm hebt. Op de afbeelding zie je een huis, gemaakt door 3 teams, dat aardig goed gelukt is. Tijdens de uitvoer van deze werkvorm zul je misschien ook wel merken dat het huis wat minder goed gelukt is. Je begrijpt vast dat dat ook niet het uiteindelijke doel is van deze werkvorm. 🙂 

Geef vervolgens ook je eigen observaties terug en koppel deze eventueel aan een theoretisch model dat je behandelt hebt.

Ik wens jou en je deelnemers heel veel (leer)plezier met het uitvoeren van deze oefening.