Pietje zorgt ervoor dat jouw deelnemers het geleerde toepassen! - Leer Trainen vanuit je Vak

Pietje zorgt ervoor dat jouw deelnemers het geleerde toepassen!

Pietje

Toetsen of testen tijdens een training op een leuke manier. Is dat nou nodig?

Soms kan het best handig zijn. Zo kun je bepalen of je deelnemer het geleerde echt begrepen heeft. Fijn voor de deelnemer maar ook fijn voor jou als trainer zodat je weet of je nog ergens extra aandacht aan moet besteden.

Maar.. om eerlijk te zijn, ik ben niet zo van de standaard toetsen of testen. En, dat hoeft ook echt niet in je training. Wel ben ik van de borgingstechnieken. Borgingstechnieken zijn oefeningen die je halverwege de training in kunt zetten zodat zowel jij als trainer als de deelnemer de informatie krijgt of de leerstof ook echt is beklijfd.

Een borgingstechniek die ik graag inzet is Pietje..

Doel

  • Borging van het geleerde

Benodigdheden

  • Stoel (voor Pietje :-))
  • Schilderstape
  • Getekend gezicht van Pietje
  • Pennen
  • Papier voor deelnemers

Voorbereiding

  • Teken Pietje en plak Pietje op de stoel

De uitvoering

  • Laat de deelnemers zitten.
  • Ik vertel aan de deelnemers: “Ik vind het heel vervelend om jullie dit te moeten vertellen maar Pietje komt nu pas binnenlopen bij de training.” (red. de training duurt een dag en het is al aan het einde van de middag bijvoorbeeld) Kunnen jullie hem bijpraten over wat we hebben gedaan/geleerd vandaag? Voor hem wel zo fijn maar zeker ook fijn voor jezelf want doordat we Pietje even bijpraten kan hij straks gemakkelijker mee doen in de training.
  • Benoem dat je het leerdoel achteraf aangeeft.
  • Verdeel de groep in kleine groepjes (2-3 deelnemers per groep) en laat ze voorbereiden wat ze tegen Pietje willen zeggen. Ongeveer 5 minuten.
  • Geef 1 groep de beurt; wat willen jullie aan Pietje vertellen? Vraag eventueel door en geef de andere groepen de beurt. Zelf geef ik altijd vooraf aan dat iedere groep de beurt krijgt en dat je niet meer hoeft te vertellen wat er al aan bod is gekomen (zorgt er ook nog eens voor dat ze extra goed moeten luisteren).

Je krijgt op deze manier als trainer een heel goed beeld wat er is blijven ‘hangen’ uit de training. Ook zie je heel snel waar je nog aandacht aan moet besteden.

Doordat ik deze oefening serieus inzet zorgt het voor veel hilariteit tijdens de training. Daarnaast zijn de deelnemers ook echt bezig om het geleerde naar boven te halen zodat de kans dat ze het geleerde toepassen groter is.

Veel succes en hilariteit met het toepassen van deze oefening!