Durf keuzes te maken - Leer Trainen vanuit je Vak

Durf keuzes te maken

Als je in een gemiddelde supermarkt binnenkomt dan heb je nogal wat keuze. Zo is het ook met het ontwikkelen van je training. Ook daar heb je veel keuze, je kunt veel verschillende onderwerpen behandelen. Als je al deze onderwerpen even opsomt bij je opdrachtgever zal hij daar waarschijnlijk heel erg blij mee zijn...

Stel je bent gevraagd een communicatietraining te geven en hebt van de opdrachtgever te horen gekregen dat je daar 2 dagen voor hebt. Onderwerpen die je dan bijvoorbeeld aan bod kan laten komen: luisteren, samenvatten, doorvragen, feedback geven, feedback krijgen, communicatiestijlen, ontvanger, boodschapper, non-verbale communicatie en ongetwijfeld nog genoeg andere onderwerpen.

Maar... durf keuzes te maken!
Je kunt namelijk niet alles. 

Liever dat je deelnemers weten hoe ze feedback moeten geven, dit begrijpen en het ook nog eens kunnen dan dat ze van alle zo juist genoemde onderwerpen alleen maar weten wat het is maar het niet begrijpen en al helemaal niet kunnen toepassen.

Waar zou jij het meeste aan hebben?

Als je het weet, begrijpt en kunt toch?

Dit houdt dan wel in dat je leerdoelen zult moeten formuleren op het niveau van weten, begrijpen en kunnen. Dat betekent dan ook dat je met het behalen van deze leerdoelen al behoorlijk wat tijd kwijt bent en je dus niet alles kunt.

Durf dus keuzes te maken op basis van de huidige situatie (van de deelnemer) en de gewenste situatie (van de deelnemer) en de daaruit ontstane leerdoelen. Durf echt te schrappen en heel kritisch te kijken naar wat je wel behandelt en laat oefenen en wat niet. Bepaal een logische rode draad voor je training.

En trouwens, durf ook je opdrachtgever in het intakegesprek al aan te geven wat wel en niet kan en noem daar de zojuist genoemde reden voor. Ook dat zorgt er alleen maar voor dat je nog professioneler over komt en de deelnemers daadwerkelijk wat hebben aan jouw training!